Jogurt sojowy – soy yogurt

Gdy zaczynałam bycie wegetarianką, pamiętam jedną z rozmów z moją przyjaciółką o odżywianiu, mięsie i produktach mlecznych. Powiedziałam jej, że nigdy nie zostanę weganką, bo nie zrezygnuje z serków i jogurtów. To było jakieś trzy lata temu. Od tamtego czasu wiele się zmieniło, moja świadomość konsumenta też. Nie chce tutaj zaczynać dyskusji ani na temat mleka, czy jest zdrowe czy nie, ani też warunków w jakich trzymane są zwierzęta. Wiem jedno, większość produktów mlecznych dostępnych na półkach sklepowych jest pełna cukru, syropów, mleka w proszku, szkodliwych lub zbędnych dla nas dodatków, więc nie ważne ile korzystnych dla naszego układu pokarmowego kultur bakterii możemy tam znaleźć, większość tych produktów jest zwyczajnie niezdrowa.

Alternatywą dla produktów mlecznych mogą być domowe serki z kaszy mannej, tofu, płatków owsianych. Możemy też sami przygotować jogurt, np z mleka sojowego. To łatwiejsze niż się wydaje i nie wymaga od nas wielu przygotowań czy pracy. Potrzebujemy mleko i zakwaskę, czyli starter jogurtowy i odrobinę sprzętu, którą prawdopodobnie i tak masz w swoim domu. To co, zaczynamy?

Składniki: 

  • 1 litr mleka sojowego, ja używam tego dostępnego w Rossmannie
  • 1 fiolka z kulturami bakterii, np Zakwaski Vivo
  • termometr do gotowania, garnek, słoik i koc

Jak przygotować?

  1. Podgrzej mleko, temperatura musi być gdzieś pomiędzy 37 a 43 stopniami.
  2. Gdy mleko osiągnie odpowiednią temperaturę, wyłącz gaz i wlej dwie łyżeczki ciepłego mleka do fiolki z zakwaską. Potrząśnij.
  3. Wlej zakwaskę do mleka i dobrze wymieszaj.
  4. Przelej wszystko do słoika, zakręć, przykryj dokładnie kocem i odstaw na 8-10 godzin w ciepłe miejsce, bez przeciągów. Nie ruszaj i nie przenoś słoika.
  5. Po tym czasie wstaw jogurt do lodówki, gdy ostygnie, będzie jeszcze gęstszy.

Wskazówki:

  • Jedna zakwaska starcza na 1-3 litrów mleka.
  • Temperatura musi być w tym przedziale, za niska lub za wysoka temperatura zabije bakterie.
  • Jogurt sojowy nie będzie tak gęsty jak ten mleczny, jeżeli chcesz inną konsystencję, dodaj łyżeczkę agaru.
  • No dobrze, nie każdy z nas ma termometr do gotowania w domu, można to rozwiązać zagotwując połowę mleka i później wlewając drugą, zimną połowę. Nie ma jednak gwarancji, że temperatura będzie odpowiednia.
  • Do zakwasek dołączonajest instrukcja postępowania.

jogurt-sojowy

Soy yogurt

When I was starting my vegetarian adventure, I had a conversation with my friend about nutrition. I did tell her that I would never even consider becoming vegan as it would be too hard for me to cut down of dairy products. That was three years ago and a lot has changed since that time – mostly my consumer awareness. I don’t want to start a discussion about whether milk is beneficial or harmful for us, or about the conditions that the animals are kept but I know one thing. The wildly available dairy products are very often full of sugar, high fructose corn syrup, additives, preservatives, powdered milk… the list of things that really should not be in the dairy products is quite long. Therefore no matter what the companies tell you about the health benefits, most of those products is in fact unhealthy.

An alternative for all dairy products could be anything from a millet spread, tofu cheese, oat spread or… we could make our own yogurt, for example soy one. It’s easier than you think and it doesn’t require much – milk, yogurt starter and a few bits of equipment which you probably have at home anyway. Shall we start then?

Ingredents:

  • 1 l of soy milk
  • 1 yogurt starter, I use Zakwaski Vivo
  • cooking thermometer, pan, jar and a blanket

How to prepare it?

  1. Heat the milk to anything between 37 C and 43 C.
  2. Once the milk has the proper temperature, turn off the stove. Add two tbsp of warm milk to the starter and shake it.
  3. Pour the starter to the milk and stir gently.
  4. Pour the milk into a jar (or any other air tight container) and cover it with a blanket to keep the temperature. Leave the jar in a warm place which won’t have any drastic changes in the temperature. Do not touch or move the jar for 8 – 10 hours.
  5. After that time put the yogurt into the fridge, the yogurt will thicken a bit more once it’s cold.

Tips:

  • One starter (at least the brand I use) will work for 1 up to 3 liters of milk.
  • Too hot or too cold milk will kill the bacteria so be careful.
  • Soy yogurt will probably not be as thick as the dairy one, you could add a tsp of agar too thicken it.
  • Well fine, I’m sure not everyone of us have a cooking thermometer at home. One way to deal with it is to heat half of the milk and then add the other, cold half. It should be fine, but there’s no guarantee that the milk will have the right temperature.

jogurt-sojowy-3

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s