Dżemy bez cukru – Sugar-free jams

Uwielbiam robić dżemy! Nigdy nie dodawałam zbyt dużo cukru i w ten sposób udało mi się na początku sezonu śliwkowego zrobić dżem, który na kilogram owoców miał tylko 50 g cukru trzcinowego. Jak dla mnie to wciąż było za dużo. Szukałam sposobów by zastąpić cukier, np miodem, czy innymi słodzikami. Nie chciałam robić dużej partii dżemu zupełnie bez cukru i bez żadnej innej substancji działającej jako konserwant. Aż znalazłam ten wpis o janginizacji (tak, ja też nie mogę zapamiętać tego słowa). Dzięki soli owoce puszczają sok i gotują się we własnym cukrze. Konsystencja tego dżemu jest bardzo bogata, gęsta i po prostu naturalnie słodka. Różnica pomiędzy tym dżemem z odrobiną soli, a tym z 50 g cukru jest tak ogromna, że w ogóle nie ma co porównywać.

Takie dżemy zrobiłam po raz pierwszy, więc nie wiem jak długo można je przetrzymywać i jak długo taki cudownie gęsty i bogaty smak będzie się utrzymywał. Wydaje mi się, że na wszelki wypadek lepiej przygotowywać w mniejszych słoiczkach (np 200 ml) i lepiej zachować wszystkie zasady bezpieczeństwa zalecane przy gotowaniu dżemów bez cukru i soli. Zacznijmy więc od dżemowego BHP.

Dżemowe BHP

  1. Wybór owoców – dojrzałe i świeże, nie ma mowy o lekko nadpsutych albo bardzo, bardzo dojrzałych.
  2. Przygotowanie słoików – słoiki muszą być w dobrym stanie, żadnych nadtłuczonych lub z nieszczelnymi pokrywkami. Wszystkie słoiki i nakrętki trzeba wygotować przed nałożeniem dżemu.
  3. Próbowanie dżemu – łyżeczkę myjemy po każdym spróbowaniu dżemu.
  4. Gotowanie – nie śpiesz się! Owoce gotujemy bardzo powoli, zajmie nam to około godzinę lub dłużej. Przed przelaniem dżemów do słoiczków zrób test zimnego talerzyka.
  5. Pasteryzacja – po zakręceniu słoiczków trzeba je spasteryzować w wodzie lub piekarniku.

Składniki (na około 3 małe słoiki dżemu z każdego smaku): 

  • 1 kg śliwek węgierek
  • 1 kg brzoskwini
  • 1 kg gruszek i 250 gr aronii (UWAGA! Aronia musi być w zamrażalniku przez przynajmniej 24 godziny)
  • soku z 1/2 – 1/4 cytryny do każdego dżemu
  • szczypta soli himalajskiej (zwykła się nie nadaje)
  • odrobina wody

Jak przygotować?

  1. Wszystkie owoce dokładnie myjemy. Śliwki kroimy na pół i wyjmujemy pestki. Brzoskwinie obieramy i kroimy w kostkę (możemy również sparzyć wrzątkiem i następnie włożyć do miski z zimną wodą, skórka będzie łatwiej odchodzić). Gruszki obieramy, kroimy w kostkę, wycinamy gniazda nasienne, nie będą nam potrzebne.
  2. Jeżeli przygotowujemy wszystkie dżemy na raz, to potrzebujemy trzech dużych garnków, najlepiej z podwójnym dnem. Im większy garnek tym krótszy czas gotowania.
  3. Owoce wkładamy do garnka, wlewamy odrobinę wody tak żeby przykryła dno. Owoce skrapiamy cytryną i posypujemy szczyptą soli. Wszystko dokładnie mieszamy.
  4. Dżem gotujemy bardzo powoli, ma się tylko delikatnie gotować i często mieszamy. Dzięki soli, owoce puszczą sok, ale zajmie im to więcej czasu niż przy użyciu cukru.
  5. Pamiętaj o wygotowaniu słoików i nakrętek. Na dno garnka kładziemy ścierkę i na niej ustawiamy słoiki. Doprowadzamy wodę do wrzenia i tak przez chwilę gotujemy.
  6. Gdy konsystencja wydaje nam się odpowiednia, nakładamy odrobinę dżemu na talerzyk i wkładamy na chwile do zamrażalnika. W taki sposób dowiemy się jaka będzie konsystencja dżemu po wystygnięciu.
  7. Jeżeli dżem zdał test zimnego talerzyka, nakładamy go do słoiczków, zakręcamy i układamy na blasze do pieczenia zachowując spore odstępy. Wkładamy blachę do piekarnika i rozgrzewamy do około 120 stopni. Pieczemy przez 30 minut. Po tym czasie wyłączamy piekarnik, ale zostawiamy dżemy by trochę przestygły.
  8. Wyjmujemy i odstawiamy zakrętką do dołu by sprawdzić czy słoiki są szczelne.
  9. Ja przechowuje moje dżemy (nawet te nie otwarte) w lodówce.

dzemy-3

Sugar-free jams

I love making jams! However I don’t like adding sugar to them, it always felt like cheating as fruit (well, most of it anyway) is naturally sweet. At the beginning of this year’s plum season, I managed to reduce the amount of sugar to 50 g per 1 kg of plums. That was quite impressive on its own, but for me it wasn’t enough.

When I was considering making jams again last week, I wanted to find an alternative for sugar. I was considering adding honey or other sweeteners until I managed to find an article about adding a pinch of salt instead of sugar.

When you add this tiny bit of good quality salt, fruit start to slowly release the sugar and after a while they slowly boil in their own syrup. The taste is rich, naturally sweet and there’s simply no comparison between a sugary jam and this one with salt.

This was the first time that I did jams in this way, I have no idea how long you can keep them but according to every website I found – as long as a regular sugary jam as salt works as a preservative just like sugar.

However, there are some jam-making health and safety rules. Let’s have a look at them before we start our work.

Jam’s health & safety

  1. Fruit – ripe and fresh, you can’t pick fruits that are just ‘tiny bit not ok’, they have to be perfect, full stop.
  2. Jars – check if the jars are perfect too, if the lids are not dented or broken. Lids and jars must be boiled before usage.
  3. Tasting – if you want to try the jam, you have to keep your spoon clean. Wash it after every use.
  4. Boiling – Don’t rush! You have to cook the fruit slowly, it will take you at least one hour, but the longer, the better. Always do the cold saucer test before putting the jams to the jar.
  5. Pasteurization –  once the jam is in the jar, you have to either boil it or put it in the oven.

Ingredients (for about 3 small jars of each jam):

  • 1 kg plums
  • 1 kg peaches
  • 1 kg pears and 0.25 kg chokeberries (they have to be kept frozen for at least 24 hours before jam making)
  • lemon juice from 1/2 or 1/4 lemon for each jam
  • pinch of salt Himalayan salt
  • a bit of water

How to prepare? 

 

  1. Clean all the fruit. Cut the plums into halves, remove the pips. Peal the peaches and cut them into cubes (you can put them into a boiling hot water for a while, then into cold water, in this way it will be easier to peal the skin). Peal the pears, remove the pips and cut into cubes.
  2. if you want to prepare all 3 jams at the same time, youll need three big pans, preferrably with double bottom as it prevents burning. Also bigger pan will shorten the cooking time considerably.
  3. Put the fruit into the pan, pour a little bit of water, just to cover the bottom. Sprinkle with lemon juice and add a tiny pinch of salt. Mix everything.
  4. Boil the jams slowly, really slowly. Salt will release the sugar from the fruit but it will take longer time than with sugar. Stir the jam often.
  5. In the meantime, boil the jars and the lids. Put a cloth on the bottom of the pan, pour water and place the jars and lids onto the cloth. Boil for a few minutes.
  6. If you think the jams are ready, do the cold saucer test. Put a little bit of jam onto the saucer and place it in the freezer. Take it out after a few minutes, you will see the jam structure once it cools down.
  7. If the jam passed the cold saucer test, put it in the clean jars, secure the lids and place all the jars on a baking tray. Remember to keep some distance between the jars. Place the tray in the oven and turn it on. The temperature we want is around 120 C, Bake the jars for about 30 minutes then turn off the oven. Remove once they cool down a little bit.
  8. Take the jars out and put them on their lids to check if they’re closed tight.
  9. I keep my jams
  10. Wyjmujemy i odstawiamy zakrętką do dołu by sprawdzić czy słoiki są szczelne.
  11. Ja przechowuje moje dżemy (nawet te nie otwarte) w lodówce.

dzemy-5

Advertisements

8 thoughts on “Dżemy bez cukru – Sugar-free jams

    • I’ve never made raspberry jam, I’m not sure. I’ve made raspberry pudding (with flax seed) and the way of preparing raspberries was the same as in this recipe so I think it could work. Just remember that raspberries fall apart quite easily so the whole process will probably take less time

      Like

      • I never make too much of it, I usually make a jam out of 1 kg of fruit, which gives me approximately 3 jars of 200 g each (more or less). So that amount of supply doesn’t last long anyway. The longest mine waited was 3 months, they were kept in the fridge and still good to eat. However, remember that once opened it should be eaten up to a week.

        Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s