Pieczone sojowe – Baked soy cutlets

 

Dziś na warsztat bierzemy sojowe! 

Sojowe to taki wegetariański klasyk, a czasami ostatnia deska ratunku gdy lodówka świeci pustakami. Niewiele potrzeba by w pół godziny wyczarować pyszny i pożywny obiad. Warto czasami odświeżyć tego klasyka i zaskoczyć (tak, nawet siebie samego) smakiem.

Dzięki mące gryczanej mamy wersje bez glutenu, a płatki owsiane nadają delikatnego serowego posmaku. A siemię lniane? Tylko tyle: chrup, chrup.

Składniki:

  • dowolna ilość kotletów sojowych
  • warzywa i przyprawy na bulion –  1 marchewka,  1 pietruszka, natka pietruszki, sól, ziarenka pieprzu, liście laurowe
  • panierka – 1 łyżka mąki gryczanej, 1 łyżka płatków drożdżowych, szczypta czarnej soli, woda i 2 1 łyżka zmielonego siemienia lnianego

Jak przygotować?

  1. Przygotuj bulion warzywny – wymyj i pokrój warzywa, dodaj przyprawy. Gdy bulion będzie gorący, wrzuć do niego kotlety. Ja zazwyczaj już nie gotuje. Zostaw kotlety pod przykryciem na około 20 minut – ale sprawdź mniej więcej w połowie tego czasu czy kotlety za bardzo nie namiękły.
  2. Rozgrzej piekarnik do 180 stopni.
  3. Przygotuj dwie miski lub głębokie talerze na panierkę. W pierwszym połącz mąkę, płatki drożdżowe, sól i dodaj wodę cały czas mieszając – do uzyskanie ciasta gęstszego niż naleśnikowe. Do drugiego talerza wsyp zmielone siemię lniane.
  4. Gdy kotlety będę gotowe, odsącz je odrobinę z wody, włóż do miseczki z ciastem a później delikatnie obtocz w siemieniu.
  5. Układaj na wyłożonej papierem formie. Piecz około 20 minut aż kotlety będą rumiane. Uwaga! Nie przesusz kotletów 🙂

Wskazówki:

  • Dobrze się prezentują podane na szpinaku w obecności pieczonego korzenia pietruszki. Piecz w 180 stopniach przez około 40 minut – możesz zacząć przygotowywać obiad od pietruszki i po 20 minutach dodać kotlety.

sojowe-cztery

Baked soy cutlets

Soy cutlets are a classic vegetarian lunch and quite often a last minute resort when my pantry is empty or I’ve run out of ideas – here you don’t need much to prepare a hearty lunch. However, it’s a good idea to refresh this dish and surprise even yourself with a new taste.

Thanks to buckwheat flour they’re gluten free and the yeast flakes give a slightly cheesy aroma. What about flax seed? Let me just say this: crunch, crunch, munch, munch. 

Ingredients:

  • soy cutlets
  • veggies for the broth – 1 carrot, 1 parsley, parsley tops, pepper, salt and laurel leaves
  • for the coating (for pané cooking) – 1 tbsp buckwheat flour, 1 tbsp yeast flakes, a pinch of black salt, water, ground flax seed

How to make it?

  1. Prepare the veggie broth – clean and cut the veggies (on a lazy day I don’t peel them), add spices. Boil the broth and once it’s done, add the cutlets – I usually stop cooking here and let the soy bits sip in the broth for around 20 mminutes – but check them half way through so they’re not too spongy.
  2. Heat the oven to 180 C.
  3. Prepare two bowls for the pané. In the first one, combine flour, dried yeast, black salt. Add water and stir all the time, you want your pané to be a little bit thicker than a pancake one. Put the grind flax seed in the other bowl.
  4. When the cutlets are ready, first roll them in the pané then in the flax seed. Remove excess pané or flax seed.
  5. Place them on a baking tray lined with baking paper and bake for around 20 minutes until slightly brown. Be careful not to make them too dry!

Tips:

  • Give them a go served on spinach leaves and baked parsley – bake it in 180 C for around 40 minutes. You might start with it and then add cutlets half way through.

Sojowe raz.jpg

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s